Bokklubber og avbestillinger

bok i hånd

Bokklubber er i og for seg en fin ting. Men så er det dette med avbestillinger da, som desverre ikke er like lett å håndtere bestandig.

Bokklubber subsidiert av møbelbransjen?

bokklubber og Verdensdagen til bokormene
Sitat: Maksim Gorkij

Kanksje det er et hemmelig samarbeide mellom bokklubbene og produsentene av bokhyller? Det er liten tvil om at antallet bokhyller er større med bokklubber enn uten.

Men bøker er jo greit å ha for den som leser, det er ikke ryggene som gjør at de står i hylla her ihvertfall.

Allikevel skulle jeg ønske at jeg ikke så lett glemte å avbestille.

Intervaller mellom avbestillingene

Tidligere var det fast avbestilling en gang pr måned. Etter at alt ble digitalt og nettbasert er frekvensene litt vanskeligere å forholde seg til.

Ergo bommer jeg, og bøkene strømmer inn. Litt overdrevet at det strømmer inn – jeg har bare glemt 2 siden jul.

Jeg gleder sikkert mange gjennom å være så glemsk. Jeg skaper jo arbeidsplasser i stor stil: Forfattere, forleggere, trykkerier, bokklubbenes sekretariat, møbelbutikker og til slutt de som selger brukte møbler.

En ny type ordning?

Men på tross av alle de gode bivirkningene, kjenner jeg akkurat nå på at det hadde vært bedre å hatt en ordning der jeg kunne bestille ikke avbestille.

Selv om jeg forstår at dette ikke hadde vært like lukerativt for bokklubbene, hadde det sikker vært mer kundevennelig.

Jeg hadde ihvertfall satset pengene mine i en bokklubb som ikke satset på å «lure» meg.