kokosmel

Kokosmel – ideelt for søte retter

Kokosmel er det ideelle mel for søte retter og kaker. Det er glutenfritt og rikt på fiber.

til kaker og desserter

Melet er  naturlig glutenfritt med hele 40 g fiber og 19 g protein per 100 g. Det har en søt og mild smal av kokos, og gir en god smak på søte retter som for eksempel kaker.  Det kan også brukes til å tilsette fiber i drikker og smoothies.

Melet fremstilles ved at fruktkjøttet i kokosnøttet males til et fint mel, og det er mange ulike produsenter på markedet.kokosmel

Bruk av kokosmel

Erstatt opptil 25 % av hvetemelet i oppskrifter med kokosmel, for et solid fibertilskudd samt en god reduksjon av kalorier og karbohydrater.

Kokosmel suger til seg mye væske, så reduser mengden kokosmel i forhold til det som er oppgitt av annet mel.

Samtidig bør det tilsettes tilsvarende mengde ekstra væske, til passende konsistens på deig/røre. Tilsette eventuelt ett egg per 30 g kokosmel i bakverk hvor det brukes en stor andel av dette melet. (Kilde: Sunkost )

Næringsinnhold i melet per 100 g

Energi: 1481 kJ/354 kcal
Fett: 14 g
-herav mettet: 13 g
Karbohydrat: 18 g
-herav sukkerarter: 18 g
Kostfiber: 40 g
Protein: 19 g
Salt: 0 g

Kokosmel kan kjøpes i helsekost og enkelte dagligvarebutikker med et godt glutenfritt utvalg. Det kan være lurt å forsøke både mandel – og kokosmel i enkelte oppskrfter. De ulike meltypene gjør store forskjeller på smak.